Tot begin december was Playing for Success alleen bedoeld voor leerlingen. Kinderen uit groep 6, 7 en 8 die een steuntje in de rug nodig hebben doen twaalf weken lang een wow-ervaring op een wow-locatie: bij topsportclubs Excelsior en Rotterdam Basketbal.

Eerste tranche van start
Sinds enkele weken is de eerste tranche Playing For Success van het voortgezet onderwijs officieel van start gegaan. ‘De ambitie was er al een geruime tijd, maar dankzij diverse samenwerking is dat nu werkelijkheid geworden,’ vertelt projectcoördinator educatie Iris de Iongh.

‘De eerste scholen waarmee we samenwerken zijn de Comeniusscholen in Nieuwerkerk, Capelle, Krimpen en Rotterdam. We zijn trots op deze samenwerking en hopen die uit te breiden met meer middelbare scholen.’

‘Meer zelfvertrouwen’
Ook Joany Krijt, algemeen directeur van het Comenius College, ziet daar toekomst in. ‘Als een leerling zich niet prettig voelt of niet veel aansluiting heeft bij andere leerlingen, heeft dat directe invloed op de leerprestaties. Binnen het Comenius College zetten we in op passende ondersteuning voor elke leerling. Het programma van Playing for Success past goed bij dit type leerling. Wij hopen daarom dat het hen helpt met meer zelfvertrouwen in hun nieuwe klas te staan en dat ze leren dat ze het leukste zijn als ze dicht bij zichzelf blijven.’

Elke donderdag
Er is gestart met een groep van zes brugklasleerlingen die in de buurt van het Van Donge en De Roo-stadion aan de Honingerdijk wonen. Dertien weken krijgen de leerlingen elke donderdag van 3 tot en met 6 uur les in de wow-omgeving van het Excelsior Rotterdam-stadion.

Positieve reacties
Dat het leertraject werkt blijkt uit de positieve reacties van zowel de leerlingen als de ouders. Zo geven meerdere kinderen met motivatieproblemen aan dat zij met veel zin naar het stadion toekomen. ‘Het is echt tof om dit te horen van de kinderen zelf. Daarnaast krijg je ook de bevestiging van de ouders. Zo zien ook zij wat voor een unieke kans dit is voor hun kind en merken dat het gedrag van hun kind verandert,’ licht Iris de Iongh toe.

Persoonlijke begeleiding
De positieve reacties hebben ook te maken met de intensieve persoonlijke begeleiding. Zo wordt de eerste tranche scholen uit het voortgezet onderwijs bijna 1-op-1 begeleid door een bevoegd docent en 4 stagiaires van de hbo-studie Social Work. Het doel is om deze persoonlijke intensieve begeleiding door te zetten voor alle leerlingen van de vo-tranches.

‘In het basisonderwijs is al veel ervaring met het effect van Playing for Success op het zelfbeeld en vervolgens de schoolprestaties van leerlingen. Deze ondersteuning in een stimulerende omgeving zoals het Excelsiorstadion kan ook belangrijk zijn voor leerlingen in de brugklas. De aanpak en het lesmateriaal moeten natuurlijk iets worden aangepast, maar er is al zoveel deskundigheid en ervaring bij de docenten en andere medewerkers van Playing for Success dat het een gemiste kans is als we dit niet inzetten voor de leerlingen in het vo,’ sluit Joany Krijt af.

Meer informatie: https://excelsior4all.nl/project/playing-for-success-excelsior/