Het project 'Beat the Street' moet leerlingen bewuster maken van de risico's die zij lopen.

De verkeersles 'Beat the Street' werd georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland (VVN), afdeling Zuidplas, en ondersteund door de gemeente. In deze VR-game worden verkeerssituaties nagebootst en moeten de scholieren snelle beslissingen nemen.

Kwetsbare groep
Uit statistieken blijkt dat jongeren in de leeftijd van de middelbare school een zeer kwetsbare groep zijn in het verkeer. Het risico op een ongeluk zou voor jongeren van 12 tot 18 jaar ongeveer drie keer zo groot zijn als voor een meer ervaren verkeersdeelnemer.

Dit jaar was het volgens voorzitter Louis de Haan van VVN Zuidplas in Nieuwerkerk zeker negen keer 'raak'. ‘Op de Zuidplaslaan waren er vier brommerongelukken en op de Batavierlaan vijf ongevallen. Die cijfers – die alleen betrekking hebben op pubers – zijn van begin november.’

Gedrag
Verkeerstechnisch zit het met de inrichting van wegen over het algemeen wel goed in Nederland, meent De Haan. ‘Maar als het gaat om het gedrag van mensen in het verkeer, dan kun je je achter de oren krabben. Dat gedrag is een van de belangrijkste aspecten bij ongelukken, zeker bij pubers die op z'n zachtst gezegd wat speels zijn en vaak de consequenties van hun keuzes niet overzien. Dat maakt hen extra kwetsbaar.’

Telefoon
De jongste groep middelbare scholieren is volgens De Haan nog het meest beïnvloedbaar en daarom een geschikte doelgroep voor Beat the Street. ‘Het is in het spel alsof ze echt aan het verkeer deelnemen. Bezig zijn met een telefoon op de fiets, en het gevolg daarvan, is een van de situaties die wordt gesimuleerd. Zonder daadwerkelijk in gevaar te zijn, kunnen ze meemaken hoe het is om een ongeluk te krijgen.’

‘Levensecht’, vonden de leerlingen de VR-game, en ‘eng hoe snel een ongeluk kan gebeuren’.

Meer informatie: www.comenius.nl