Wil je je kort voorstellen aan de lezers?
Ik ben Bas Visser (40), getrouwd met Lieneke, en vader van Josephine (7) en Lidewij (0). We wonen in Gouda en ik ben inmiddels ruim zes jaar werkzaam voor CVO. Twintig jaar geleden ben ik begonnen als docent lichamelijke opvoeding en via omwegen beland in het pittoreske Nieuwerkerk. Na twee jaar als teamleider gewerkt te hebben kreeg ik de kans om vestigingsdirecteur in Nieuwerkerk te worden. Sinds een paar maanden ben ik werkzaam als rector van het lyceum en de mavo van het Comenius College in Capelle aan den IJssel. Ik vind het een grote eer dat ik opnieuw het vertrouwen heb gekregen om een Comeniusschool te mogen leiden.

Wat kunnen je collega’s van de mens Bas Visser leren?
Ik denk dat mijn vrouw, familie en vrienden deze vraag beter kunnen beantwoorden. Tijdens sollicitatiegesprekken met docenten vraag ik ook altijd wat hun vrienden over hen zeggen. Al ben ik ook wel weer blij dat ik nu deze vraag zelf mag beantwoorden :). Ik ben transparant, energiek, werk graag in een team en ik probeer een gezonde dosis humor in het werk te houden.

Welke projecten die je gerealiseerd hebt op Comenius Nieuwerkerk wil je ook toepassen op het lyceum of de mavo?
Ik ben trots op wat het team in Nieuwerkerk voor elkaar heeft gekregen zoals onder andere de UNESCO-profilering, de realisatie van het Lokaal voor de toekomst, invoering van het flexrooster en de implementatie van de leerKRACHT-werkwijze. Wat ik graag wil meenemen is de ’stem van de leerling’. Leerlingen waren belangrijk tijdens de leerlingarena’s -- gesprekken met leerlingen waar de teams nieuwe onderwijskundige doelen van maakten en hier weer lessen op afstemden. De leerlingen waren betrokken bij sollicitaties en ze waren aanwezig op studiedagen voor het personeel. De tijd dat we óver leerlingen praten is voorbij, we praten mét de leerlingen.

Wat zie jij als de grote uitdaging voor het Comenius Lyceum en de Mavo?
Comenius Lyceum en Mavo zijn een gastvrije school, waar leerlingen en medewerkers zich welkom en thuis voelen. Waar leerlingen hun eigen verantwoordelijkheid kennen, weten naar welke leerdoelen en vaardigheden ze toewerken, goede resultaten behalen en zich gehoord, gezien en gekend voelen. Om een gastvrije school te blijven, is een goede combinatie van creativiteit, passie, ondernemerschap, goed onderwijs en rust nodig zodat zowel leerlingen als docenten kunnen floreren. Na twee jaar corona is er veel gevraagd van leerlingen en personeel en moet hier extra aandacht en zorg naar uitgaan.

CVO is een lerende organisatie. Wat kunnen andere CVO-scholen leren van jouw scholen?
Zowel in Nieuwerkerk als Capelle zijn de collega’s erg trots op hun scholen en weten ze dit ook goed over te brengen naar leerlingen, ouders en gasten die de school bezoeken. Ze zijn zich goed bewust van het product Comenius.

Wat is je favoriete boek, film, vakantieland of hobby?
Ik hoop dit jaar tijdens het Pinksterweekend na twee jaar uitstel alsnog de Ironman van Hamburg te kunnen voltooien: 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42 km hardlopen. Als warming-up loop ik de marathon van 010 en sluit ik in juli af met het fietsen van de Marmotte. Met een jong gezin, een nieuwe functie en een uit de hand gelopen hobby is het wel een kwestie van goed plannen en afstemmen. Tijdens het fietsen op mijn Tacx (fietstrainer) kijk ik graag naar films, documentaires en series waarin karakteristieke leidinggevenden een hoofdrol spelen.