Na een oproep van de gemeente Rotterdam heeft CVO in afstemming met de andere Rotterdamse schoolbesturen zoals RVKO, BOOR en LMC-VO, deze tijdelijke school gerealiseerd voor leerlingen uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. En met succes.

Hard gewerkt
Binnen CVO is er hard gewerkt om in het gebouw onderwijs mogelijk te maken. De CVO Shared Service Organisatie (SSO) zorgde voor passende faciliteiten (meubilair, drinkwater, elektriciteit) in het gebouw, leverde ICT-middelen (laptops, software, etc.), regelde de werving en aanstelling van medewerkers voor onderwijs en onderwijsondersteuning, bouwde een website voor de communicatie over De Oekraïense School (dosrotterdam.nl), richtte de leerlingenadministratie van de nieuwe school in en borgde de financiën.

Het onderwijs
In totaal zijn er nu zo’n 900 kinderen uit Oekraïne in Rotterdam. Daarvan krijgen nu ruim 300 leerlingen les op De Oekraïense School: 120 in het basisonderwijs en 180 in het voortgezet onderwijs. Ook staan er nog zo’n 100 leerlingen op de wachtlijst.

De kinderen spreken hooguit een enkel woordje Nederlands. Dus beschikking over Oekraïens onderwijsmateriaal was noodzaak. De online lessen zijn via de Oekraïense ambassade en het Oekraïense ministerie van Onderwijs geregeld. Ook moesten de initiatiefnemers op zoek naar Oekraïense docenten, want zij kennen het onderwijs, de culturele achtergrond van deze kinderen en de kinderen zelf.

De leerlingen zitten voor een groot deel in kleine groepen in een vast lokaal en met één vaste (Oekraïense) docent. Deze docent is ook hun mentor, bij wie ze met allerlei vragen terecht kunnen.

Bij de oprichting van een school komt meer kijken dan alleen docenten en leerlingen bij elkaar in een klaslokaal plaatsen. Er moet ook een organisatie omheen gebouwd worden. Denk aan de mogelijkheden voor sport, kunst en cultuur. En nog belangrijker is het om kinderen te begeleiden in de zorg. Dus is er geïnvesteerd in maatschappelijk werkers en orthopedagogisch personeel. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben kunnen bij hen terecht.

Bevlogen docenten
Linda Waals, algemeen directeur en regiedirecteur De Oekraïense School, vertelt: ’In de afgelopen twee maanden hebben we de Oekraïense gemeenschap goed leren kennen. Die bestaat overwegend uit mensen die graag terug willen naar hun land, de plek waar echtgenoten, oudere kinderen of beide ouders hun land verdedigen, en opa’s en oma’s zijn achtergebleven. Door het samenzijn aan de Grift, het deels volgen van Oekraïens onderwijs met hulp van Oekraïense docenten, samen sporten, creatief zijn en het aanleren van de Nederlandse taal voelen zij zich gesteund en veilig.’

De docenten op De Oekraïense School zijn bevlogen en blij met de voldoening en afleiding die zij vinden in het werken op de school. Bijzonder is de ontspannen sfeer en de grote leergierigheid van de leerlingen. Linda: ‘Wanneer je er rondloopt, zie je vrolijke kleuters, leerlingen die zingen en dansen, en pubers die plezier hebben met elkaar. Je zou haast vergeten in welke moeilijke situatie deze mensen zich bevinden. De Oekraïense School is het voorbeeld van hoe belangrijk onderwijs is voor jongeren en hoe bijzonder ons werk is, dat wij hierbij kunnen en mogen helpen.’

Meer informatie: dosrotterdam.nl