In een simulatie oefen je met situaties van fysieke agressie en wapenbezit. Het doel is om beter voorbereid te zijn op incidenten, zodat het veiligheidsgevoel toeneemt.

De simulatie op Penta Hoogvliet
Tamara Boshoven, docent zorg & welzijn op Penta Hoogvliet, vertelt over haar ervaringen tijdens de training aan de hand van de eigen protocollen en casuïstiek op haar school.

‘De simulatie ging van start met een gesprek over veiligheid: wat is veilig werken voor jou en wat doe je na een onveilige situatie? Uit deze gesprekken kwam naar voren dat veiligheid op je werk heel belangrijk is voor jou als docent of medewerker, maar zeker ook voor jezelf als persoon. De groepsleden bespraken met elkaar welke situaties op school voorkomen en welke er lastig zijn. Daarna was er gelegenheid om de casussen te oefenen met een trainingsacteur.

Een deel van de groep zonderde zich af op de gang en door de andere collega’s werd in het lokaal de situatie met de trainingsacteur voorbereid. De collega’s in het klaslokaal kregen de opdracht om de situatie te observeren. Tijdens het spelen reageerde de trainingsacteur op hoe er werd gehandeld. Nadien werd de invloed van het handelen besproken. Wat maakte nu juist het verschil in het verergeren of de-escaleren van de situatie?

Het mooie van een simulatie is dat je een bepaalde casus kunt oefenen en tegelijkertijd kunt meekijken hoe collega’s dit aanpakken. Op deze manier wordt er veel van elkaar geleerd.

Uit deze training is ook gebleken dat we elkaar nodig hebben om de signalen van leerlingen op te vangen en de veiligheid binnen een school te waarborgen. Samen veilig op school is ook een van de vijf kernpunten van Penta Hoogvliet.

Het belangrijkste bij fysieke agressie en wapenbezit is het voorkómen van de situatie. Dit kun je bereiken door bij de eerste signalen in te grijpen, door bijvoorbeeld de escalatieladder in te zetten. Op het moment dat de situatie uit de hand loopt, is het belangrijk om de situatie zo snel mogelijk weer te de-escaleren.’

De simulatie eindigde met een evaluatie. Er werd besproken wat de docenten en medewerkers van de training vonden en wat zij met de opgedane kennis gingen doen.’

Rotterdams project
De simulatie op Penta Hoogvliet vond plaats in het kader van het project ‘De krachten bundelend naar sociale veiligheid in het Rotterdamse voortgezet onderwijs’. CVO doet samen met andere onderwijsbesturen, Koers VO, de Erasmus Universiteit en De Waag, centrum voor ambulante forensische ggz, en de gemeente Rotterdam mee aan dit meerjarige project.

Lees ook dit bericht: Conferentie ‘Agressie en wapenbezit onder Rotterdamse jongeren’

Meer informatie in CVO-nieuws (oktober 2021): Meer sociale veiligheid in het Rotterdamse voortgezet onderwijs