Leerlingen uit klas 2 en 3 geven elke donderdagmiddag coaching aan brugklassers. Het mes snijdt aan twee kanten: leerlingen uit klas 2 en 3 herhalen zo zelf de leerstof en leerlingen uit klas 1 krijgen hulp om achterstanden weg te werken. Wat vooral fantastisch is, is dat de sociaal-emotionele band tussen de leerlingen beter wordt.

Vestigingsdirecteur Mark van Burgel: ‘Leerlingen begroeten elkaar in de pauze en buiten de lessen. De kloof tussen oudere en jongere leerlingen wordt kleiner. We zien vooral dat stille, rustige leerlingen het soms best spannend vinden. Door de peercoaching kennen leerlingen van verschillende leerjaren en niveaus elkaar, ze helpen elkaar en creëren zo onbewust een band. Vooral voor de brugklassers is dit een veilig gevoel: “De grotere kinderen ken ik nu beter en school vind ik minder spannend.”’

Goed voor elke brugklasser
Oorspronkelijk was in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO, het integraal herstelprogramma na de coronatijd) het idee om pre-havo leerlingen (mavo/havoleerlingen met havo-potentie) extra bagage mee te geven en te ondersteunen. ‘Gaandeweg hebben we ontdekt dat juist elke brugklasser deze ondersteuning zou kunnen gebruiken. We hebben in totaal 30 leerlingen geselecteerd met hulp van mentoren’, vertelt Marina Jongeman, docent Engels op Comenius Nieuwerkerk. ‘Het geeft veel plezier om te zien hoe leerlingen het aanpakken. Het is mooi dat wij als docent hierop kunnen bouwen. Het blijft wel een uitdaging om de coaches de juiste begeleiding te bieden. Dat is een zoektocht waar we continu mee bezig zijn.’

Uitbouwen
Omdat het idee zo aanslaat bij ouders en leerlingen, wil het Comenius College het geheel uitbouwen. Bas Visser, rector van het Comenius Lyceum Capelle, en Mark van Burgel, directeur van Comenius College Krimpen en Comenius College Nieuwerkerk, hebben de handen ineen geslagen. ‘Mede door NPO GO! Fund Me *) hebben we een mooi plan gemaakt. Op het Lyceum zitten veel leerlingen in havo en vwo van de “buitenvestigingen” Krimpen en Nieuwerkerk. Deze leerlingen fietsen elke dag terug naar het dorp waar ze wonen. Hoe mooi zou het zijn wanneer deze leerlingen in de bovenbouw havo of vwo ook peercoaching kunnen doen met mavo-3- of mavo-4-leerlingen op Comenius Krimpen of Nieuwerkerk. Ook op die manier vergemakkelijk je de overstap. Daarnaast vinden leerlingen het altijd leuk om terug te keren op hun oude school.’

Bijbaan
De peercoaches moeten solliciteren voor hun coachrol. Op Comenius Nieuwerkerk zien de leerlingen dit dan ook als bijbaan. Ze ontvangen 5 euro als vergoeding. ‘Uiteindelijk doen we het niet voor het geld’, zegt een van de coaches. Ook ouders bellen de schooldirecteuren op hoe leuk ze het vinden dat hun kind dit kan en mag doen. Dit jaar wordt de vergoeding betaald uit NPO-gelden. Het geld vloeit in dit geval dus letterlijk naar kinderen terug.

Talentontwikkeling
Bas Visser en Mark van Burgel besluiten: ‘Op het Comenius College werken we aan talentonwikkeling, in de breedste zin van het woord. Hoe mooi is het dat we ook aan talentontwikkeling werken waarbij je niet altijd de beste hoeft te zijn, het mooiste werk moet maken of op andere manieren met je kop boven het maaiveld moet uitsteken. Juist deze vorm van talentontwikkeling draagt eraan bij om het beste uit jezelf te halen en je te mogen en te kunnen ontwikkelen in de breedste zin van het woord. Comenius Krimpen, Nieuwerkerk en het Lyceum Capelle zijn er klaar voor! Peercoaching is een mooi voorbeeld voor de andere CVO-scholen en relatief makkelijk over te nemen en in te passen in elke school.’

Meer informatie bij Bas Visser (e-mail: bvisser@comenius.nl) of Mark van Burgel (e-mail: mvburgel@comenius.nl).


*) Een budget van CVO in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) waarmee vernieuwende schooloverstijgende aanvragen gestimuleerd, gefaciliteerd en uitgevoerd kunnen worden, zie ook CVO-nieuws februari 2022 'Bovenschools programma NPO GO! van start'