De EUR onderzoekt de doorstroom van het voortgezet onderwijs naar het wetenschappelijk onderwijs en wil, aansluitend op de behoefte van middelbare scholieren, een hierbij passend programma bieden. Het doel van dit programma is dat leerlingen sneller en beter een indruk krijgen van wat studeren inhoudt, hoe de EUR eruitziet, maar ook wat het hoger beroepsonderwijs (hbo) inhoudt en hoe dit verschilt van het wetenschappelijk onderwijs op de universiteit. De deelnemende leerlingen komen met verschillende faculteiten in contact door workshops en andere activiteiten. Zo krijgen ze een indruk of een bepaalde studie(richting) iets voor hen is.

Discipline
Voor de leerlingen van het Zuider Gymnasium is deze samenwerking heel nuttig, omdat ze soms nog weinig besef hebben van wat een universiteit is en niet goed weten wat er allemaal bij studeren komt kijken en wat ervoor nodig is. Daardoor onderschatten leerlingen bijvoorbeeld de werkdruk of vereiste mate van discipline. Ook beschikken ze niet altijd over de nodige studievaardigheden.

Plan voor volgend schooljaar
In het huidige schooljaar ligt de nadruk van dit onderzoek op het vormgeven van een passend programma, waarbij de hulp van ouders, docenten en leerlingen gevraagd wordt. In het kader hiervan doen vier leerlingen, vier docenten en één ouder van het Zuider Gymnasium mee.

Volgend schooljaar zal in klas 3 (het jaar van de profielkeuze) en klas 5 (het jaar van het profielwerkstuk) gestart worden met de pilot van het door de EUR vormgegeven programma. Dan kunnen grotere groepen leerlingen van het Zuider Gymnasium profiteren van dit aanbod.

Meer informatie: eur.nl/impactatthecore/eurs-outreach-program