Docent Jan Valk van het Comenius Lyceum en de Comenius Mavo Capelle is een van de drijvende krachten achter de clean room en de maker space op de school aan de Lijstersingel. Vrijwel elke maand deelt hij via LinkedIn nieuwe ontwikkelingen in zijn vak. De laatste maanden waren dat bijvoorbeeld de aanschaf van littleBits en Lego Spike Prime, hulpmiddelen om leerlingen te leren programmeren.

‘In 2016 zijn we op het Comenius Lyceum Capelle en de Comenius Mavo Capelle gestart met het vak Tech+. Onze doelstelling was en is nog steeds: ‘Leerlingen toekomstgericht opleiden en voorbereiden op een snel veranderende maatschappij waarin technologie een steeds grotere rol speelt.’

Bij Tech+ moet er continu gepionierd worden. Vooral in de eerste twee jaar hebben we – dat wil zeggen: mijn voormalige collega Richard Swarttouw en ik – veel gekeken naar de nieuwe technologische mogelijkheden om het onderwijs te verrijken en om Tech+ in te vullen.

Budget
Nadat helder was welke kant we op wilden en hoe, hebben we onze wensen kenbaar gemaakt bij de directie en kregen we budget voor de volgende stappen.

Dat waren: het bouwen van een ‘clean room’ en het vergroten van het magazijn in het technieklokaal waardoor er een ‘makerspace’ ontstond.

In de ‘clean room’ bevinden zich een i3Touch-digibord waarnaar op verschillende manieren draadloos gestreamd kan worden, bijvoorbeeld tijdens presentaties, en twee 3D-printers Ultimaker 3. Het is de bedoeling hier nog lasersnijders aan toe te voegen.

Na een bezoek aan de educatieve technologiebeurs BETT in Londen schaften we Sphero (mini) Bolts (robotica), Lego Spike Prime (robotica), littleBits (elektrische schakelingen), Micro:bit (programmeren) en Apple iPads aan.

Deze technische producten sluiten goed aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Zo ervaren ze het ook en ze worden er enthousiast van. Er gaat een wereld voor ze open zodra ze erachter komen dat ze vrij eenvoudig een micro:bit kunnen programmeren en bijvoorbeeld met licht muziek kunnen maken. Vooral wanneer ze andere apparaten op de micro:bit aansluiten hebben ze een hele andere ervaring met techniek en technologie.

We maken ook gebruik van Arduino (micro-computers) en Microsoft Hacking STEM met behulp van (Windows) laptops. De iPads zijn een aanvulling op de laptops.

We vinden namelijk dat leerlingen moeten kennismaken met verschillende platforms en onderbouwd moeten kiezen tussen verschillende devices voor het werken aan een opdracht.

Vakoverstijgend
We proberen ook vakoverstijgend te werken. Zo combineren we Tech+ met de vakken techniek, natuurkunde en het 20-80 learning. Vooral bij natuurkunde is het een uitdaging om leerlingen op een andere manier te laten kennismaken met de lesstof. Bij het hoofdstuk Beweging worden bijvoorbeeld de Sphero Bolts (robotballen) gebruikt om natuurkundige principes concreet te maken. Dit gebeurt aan de hand van opdrachtkaarten. Het is een andere manier van leren, waarbij leerlingen in hun enthousiasme soms vergeten dat ze eigenlijk een natuurkundeles volgen.

Verrijdbare karren
Om de aangeschafte spullen op een veilige manier door de school te verplaatsen hebben we verrijdbare karren aangeschaft. Hierdoor is het, met name tijdens leswisselingen, makkelijk om gebruikt materiaal snel op te bergen en ander materiaal tevoorschijn te halen.

Hoewel het vak Tech+ in ontwikkeling is en blijft, ligt er nu een solide basis waarop verder gebouwd kan worden om toekomstgericht te blijven opleiden.’

Dit zeggen leerlingen over Tech+:

Vwo-1:
Esther: ‘Ik heb geleerd hoe ik mijn oortjes op de micro:bit kan aansluiten en vond het maken van muziek erg leuk!’

Havo-1:
Matthijs: ‘Ik vind het een van de leukere vakken, omdat je met computers werkt en leert programmeren.’

Meer informatie
Neem contact op met Jan Valk, docent techniek, Tech+, natuurkunde, 20-80 learning, coördinator Design & Technique (profilering MAVO), e-mail: javalk@comenius.nl

Kijk ook op Jans blog: https://handson-skills.nl/

Foto: PR Comenius College