In dit lokaal vol computers, robots en groene schermen, krijgen ze het vak Tech+ van een docent die van de hoed en de rand weet.

Directeur Bas Visser:
‘De wereld om ons heen verandert razendsnel onder invloed van nieuwe digitale technologie. Het soort banen is aan het veranderen, nieuwe digitale en technologische beroepen nemen de plaats in van oude ambachten. Deze verandering gaat zo snel dat wij onze leerling opleiden voor beroepen die nu nog niet eens bestaan.

Onze school speelt hierop in met het Lokaal voor de Toekomst. De toekomst vraagt van onze leerlingen dat ze digitaal geletterd zijn en met nieuwe technologieën kunnen werken. Om te kunnen functioneren in deze maatschappij hebben ze specifieke 21e-eeuwse vaardigheden nodig. Tijdens het vak Tech+ leren ze vaardigheden die gericht zijn op digitale geletterdheid en komen de leerlingen in aanraking met nieuwe technieken. Het vak bestaat uit vier componenten: ICT-vaardigheden; mediawijsheid; programmeren en Van 2D naar 3D).

Tijdens de module over ICT vaardigheden leren de leerlingen werken met verschillende computerprogramma's. Ook leren ze gebruikmaken van internet en de ‘cloud’. Het internet heeft veel mooie mogelijkheden.

Helaas zit er ook een donkere kant aan. Tijdens de module over mediawijsheid worden onderwerpen als hacking, sexting, cybercriminaliteit en cyberpesten besproken. Oftewel: hoe houden we het internet voor iedereen leuk?

Steeds meer dagelijkse dingen worden aangestuurd door een computercode en voor steeds meer beroepen is het nodig om te kunnen programmeren. Leren programmeren is eigenlijk het leren van een nieuwe universele taal. In de module programmeren leren de leerlingen dit stapje voor stapje. Zodra de leerlingen de eerste stappen gezet hebben, mogen ze zelf een robot programmeren. De leerlingen die een extra uitdaging zoeken kunnen zelfs meedoen aan de First Lego League. Dit is een internationale Lego-wedstrijd waarbij leerlingen een Lego-robot programmeren om opdrachten uit voeren.

In de module Van 2D naar 3D leren de leerlingen hun ideeën om te zetten in een 3D-omgeving. Hiervoor zijn onder andere een 2D-lasersnijder en een 3D-printer aanwezig. Verder maken ze kennis met Augmented Reality & Virtual Reality. En ze kunnen een video opnemen tussen dinosaurussen of op de maan met het groene scherm in het lokaal.’

Het Lokaal voor de Toekomst is ontworpen door De Rekenwinkel en gebouwd door Bouwbedrijf Van der Pol. Een belangrijke rol voor het project speelt Tech+-docent Wouter van Dorsser, die ook een website bouwde voor zijn lessen.

Wouter van Dorsser: ‘Het lokaal vraagt van docenten om anders les te geven. Leerlingen worden niet meer in rijtjes opgesteld maar geprikkeld om samen te werken en te ontdekken.’

07-CCN-Lokaal-van-de-Toekomst-foto.jpg#asset:1621