De aanleiding voor dit project is het toegenomen aantal geweldsincidenten in en rondom Rotterdamse v(s)o-scholen. LMC-VO, BOOR, CVO, Yulius, Koers VO, de Erasmus Universiteit en De Waag, centrum voor ambulante forensische ggz, werken samen aan dit project met de gemeente Rotterdam.

Maatschappelijke opdracht
Bestuursvoorzitter Marc Mittelmeijer zegt: ‘CVO werkt graag mee in dit project omdat wij als onderwijsorganisatie willen bijdragen aan een goede leerplek voor leerlingen. We weten dat het leren van kinderen gebaat is bij een veilige leer- en leefomgeving van kinderen. Alleen dan zijn ze in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen tot zelfstandig functionerende volwassenen. Wij voelen het als onze maatschappelijke opdracht om hieraan bij te dragen. Dat hoort bij ons. Mooi dat we dit samen met onze partners in de stad kunnen doen. Dat maakt dat het project succesvoller is.’

Het project is gestart met een oriëntatie bij de scholen en bij hen zijn voorbeelden opgehaald. De casussen zijn vervolgens gebruikt als gespreksleidraad voor bijeenkomsten met docenten en ondersteuningscoördinatoren om inzicht te krijgen in de ondersteuningsbehoefte bij het omgaan met grensoverschrijdend gedrag van leerlingen.

Poster
Vanuit deze behoefte is er ter ondersteuning van de Rotterdamse v(s)o-docenten een werkwijzer ontwikkeld. De werkwijzer is een overzichtelijke kaart en biedt ondersteuning bij signaleren van en handelen bij agressie in de school (zie beeld). Begin september hebben de Rotterdamse vestigingen het document in postervorm ontvangen. De werkwijzer is ook te vinden op de website van Onderwijs010. Op de website delen collega’s Cursey en Ismail ook nog tips en tricks door middel van informatieve filmpjes.

Signalen herkennen
Corine Blok, directeur bedrijfsvoering van Penta Hoogvliet, heeft als deelnemer vorig jaar bijgedragen aan deze ontwikkelingen. De eerste reacties op Penta Hoogvliet worden dan ook met belangstelling gevolgd. Corine: ‘Helaas heeft iedere school wel eens te maken met onveilige situaties. Ook de signalen vanuit de maatschappij kunnen voor onrust en een gevoel van onveiligheid binnen de scholen zorgen.’ Denk daarbij maar aan de berichten in de media over wapenbezit onder jonge kinderen en de steekincidenten van de laatste tijd. ‘Het team vindt het dan ook fijn dat het handvatten heeft en krijgt om signalen te herkennen en te weten wat te doen bij agressie.’

Simulaties
Dit schooljaar gaat de projectgroep verder met simulaties fysieke agressie en wapenbezit aan de hand van eigen protocollen en casuïstiek. Penta Hoogvliet neemt deel aan deze training.

AWK_Werkwijzer.jpg#asset:2084